söndag 17 april 2011

Vad vet barn om moln?

Vi valde att börja med att ta reda på vad barnen visste om moln genom att ställa tre frågor.
Tre barn, som ska fylla 5 år i år, fick frågorna:
·         Vad vet du om moln?
·         Var kommer moln ifrån? Vad tror du?                       
·         Varför tror du att det finns moln?
En pojke sa att han måste fundera och satt tyst länge. Sedan berättade han att de behövs för änglarnas skull. Men han pratade även om åska. En flicka sa att de behövs för hästarna. När jag frågade hur hon menade svarade hon att hästar behöver vatten och det finns i moln. Den sista pojken sa att det var svåra frågor, men sa sedan att det var rök.
Jag fortsatte med att berätta flanosagan om Vera Vattenmolekyl. Det är en enkel version av vattnets kretslopp som vi i gruppen gemensamt skrivit. Efteråt ville två av barnen leka med bilderna och de uppmuntrades även att berätta sagan för sina kompisar. En av pojkarna som hört sagan ville hellre gå och leka i stället.
Vi gjorde ett experiment genom att vi kokade vatten i en gryta på spisen. Pojken som sagt att moln är rök, ropade: ”Nu ser du ju att det är rök här.” Vi pratade om hur vattenmolekylerna blev ånga, kallnade när de kom upp till det kalla grytlocket, blev vattendroppar igen och gjorde jämförelser med vattnet i molnen. Sedan andades vi på en kall fönsterruta och såg att vår varma andedräkt blev till vattendroppar på den kalla rutan. Vi ställde vatten på ett fat i fönstret, och jag frågade vad barnen trodde skulle hända. De svarade att det skulle bli varmt. Det skulle spruta upp och vi skulle få nytt vatten. De blev förvånade när vattnet var borta (hade avdunstat) och trodde att kanske en katt druckit upp det (skatt). Någon trodde att vinden blåst upp fönstret och vattnet blåst upp i himlen. Det kunde också ha runnit ner i en spricka i fatet. Barnen hade kreativa svar på mina frågor, många präglade av rik fantasi. Senare gjorde vi samma sak igen, men med plast över fatet och såg vattendropparna på insidan av plasten efter ett tag.
Det här området är abstrakt och jag upplevde att det var svårt för barnen att få en djupare förståelse för fenomenet. Men trots allt var barnens svar när jag ställde samma frågor igen, mera utvecklade och visade på en ökad förståelse. De svarade att: ”Det finns vatten i molnen, som regnar på blommorna.” ”Annars kan vi inte leva.” ”Det finns åska i åskmoln.” ”Blåsten blåser upp molnen.” Det fanns en förståelse för att det har med väder, regn och åska att göra.
De här barnen tittar ofta mot himlen och pratar om att molnen liknar olika saker.
Enligt läroplanen för förskolan (lpfö 98/rev.2010) ska förskolan sträva efter att varje barn
·         utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
·         utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen
·         utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap

Gunilla Gahm

1 kommentar:

  1. Bra att du ställde följdfråga när du inte själv var helt klar över flickans svar om hästar. Detta gav flickan möjlighet att förtydliga och du visade respekt för hennes svar.Delar av vattnets kretslopp är abstrakt, men genom de olika metoder du valt för att åskådliggöra händelseförloppet gör det ändå så konkret det går. barnen visade ju också att de utvecklat sin förståelse.

    SvaraRadera