söndag 17 april 2011

Moln med barnen

På min förskola valde jag att arbeta med 2 flickor och 1 pojke. Vi på skolan har bestämt att vi skulle fråga barnen 3 frågor först om moln. Barnen skulle svara så enskilt som möjligt därför frågade jag barnen en och en. Frågorna löd så här
·         Vad vet du om moln?
·         Var kommer moln ifrån? Vad tror du?
·         Varför tror du att det finns moln?
Jag förklarade att jag gick i skola och att vi var några kompisar som ville veta vad 4-5 åringar vet. Jag frågade om jag fick använda en diktafon för att komma ihåg svaren bättre. Detta var en mycket rolig manick tyckte barnen. Vi har inte haft en diktafon tidigare så det blev prat om den också. Barnen svarade på mina frågor tyckte att det var roligt, efter frågorna berättade jag att vi skulle lära oss lite om moln och att vi längre fram ska göra experiment.  Det var mycket häftigt. Jag sammanställde svaren jag fick av barnen sen hemma. När jag sedan mötte mina skolkamrater nästa gång så sammanställde vi alla svar vi hade fått av barnen och det var en del mycket kloka svar. En reflektion vi fick var att många förknippar moln med änglar och att man kan sitta på dem och titta ner. Några hade en tanke på luft, vatten, väder.
Nästa tillfälle förklarade jag hur ett moln blev till, med vattenmolekyler varmt och kallt, kretsloppet och att det är samma vatten som regnar på oss som dinosaurierna en gång hade druckit eller regnat på. Barnen var lite fundersamma över detta. Nästa dag kom en mamma och frågade vad jag hade berättat om molnet, flicka hade pratat om molekyler och kretslopp.  Jag förklarade att detta var en uppgift som vi hade i skolan om naturvetenskap och så vidare. Mamman log och tyckte att det var roligt att hennes barn hade börjat prata om kretslopp mm. Som det står i lpfö98/10 under rubriken Utveckling och lärande sid 10 Förskolan skall sträva efter att varje barn
·         utvecklar intresse och förståelse för naturens kretslopp
·         utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, agera kommunicera med andra  
Gången där efter så hade vi på skolan gjort en saga om ”Vattenmolekylen Vera” det handlar om hur ett moln blir till om kretsloppet.
På förskolan gjorde vi äntligen experimentet, men fört berättade jag sagan om ”Vera” vi hade gjort sagan till flano. Det var mycket lärorikt, barnen tyckte att det var roligt att lyssna på sagan och de förstod mycket bättre vad molekyl var för något och att man inte kan se den och att den är osynlig. Barnen fick även leka med sagan och berätta den för varandra. Detta hjälpte barnen till en förståelse för hur ett moln blev till, barnen kunde sätta egna ord på sagan och hjälptes åt med återberättningen.
Första experimentet vi gjorde var att hällde varmt vatten i en kall kastrull därefter la vi locket på som var kallt och då så såg vi små vatten droppar(regndroppar) som var många vattenmolekyler och ångan som blev till moln. Något av barnen förknippade det med när mamma kokade pasta hemma ”då rök det ur kastrullen” Därefter så ställde vi ett fat men väldigt lite vatten i och men plastfolie över i fönstret, och på plasten skulle det bli vatten droppar, som så småningom avdunstar. Barnen fick gå ut  och leka på gården. När vi sedan kom in igen så hade vattnet avdunstat.
– Det var trolleri, sa pojken
– Nej, sa jag det har med varmt och kallt att göra och att molekylerna är så lätta och flyger iväg.
När jag var på avdelningen igår så frågade jag vad barnen kom de kom ihåg något av vad jag hade pratat om. Jag ställde samma frågor till de som jag hade gjort förta gången. Även denna gång enskilt. Då fick jag en bekräftelse över att barnen kom ihåg att
·         molnen bestod av små små vatten droppar (vattenmolekyler som Vera)
·         att när molnet blir tungt så faller Vera ner och då regnar det
Barnen se mer på himmelen och frågar mer vad det är för sort moln idag och pratar även med sina kamrater om det. Jag är nöjd med att kunna förmedla denna kunskap om mon till ”mina” tre barn i gruppen, som även förmedlar det till sina föräldrar och kamrater.
Yvonne Blomstrand den 17/4 11

1 kommentar:

  1. Nästa gång du använder diktafonen, så behöver du säkert inte ta tid med att undersök den. Bra att du ändå gav barnen tid för att prata och undersök den. Ett tips är att när man skall använda något nytt tillsammans med barnen, låt dem undersöka detta innan du planerar att använda den "på riktigt". Du har också använt olika metoder som pedagogiska möjligheter för barn att upptäcka och uppleva moln, bra.

    SvaraRadera