torsdag 7 april 2011

De didaktiska frågorna/ vår planering

Inför ett tema eller en ”samling” med barnen i verksamheten är det viktigt att pedagogen planerar sitt arbete. De frågor som kan betraktas som tankemodell för planeringen kallas för didaktiska. Frågornas utgångspunkter i tankemodellen är VAD, VARFÖR, HUR, VILKA.
•VAD: Vilket stoff och undervisningsinnehåll ska ingå?
Vi, pedagoger, har valt naturfenomenet vattnets kretslopp med fokus på moln. Däri ingår olika begrepp som vi vill ska ingå bl.a. kretslopp, molekyl, solenergi, avdunsta, kondensera, vattendroppe.
•VARFÖR: Vad säger styrdokumenten? Vad anser eleverna - kollegorna? Du själv?
I FN:s konvention om barnets rättigheter, i artikel 29 som handlar om utbildning, står det rörande natur och miljö att konventionsstaterna är överens om att barnets utbildning skall syfta till att utveckla respekt för naturmiljön.
Så här säger vårt styrdokument ( Lpfö-98 rev.2010) om förskolans uppdrag;
Förskolan ska sträva efter att varje barn• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
Vatten är något som är nära barn och inspirerar till lek, glädje och forskande. Moln är mer abstrakt för barnen men har en viktig betydelse för vår existens. Vi vill att barnen ska få en viss förståelse för hur vattnet cirkulerar i kretslopp, och en viss förståelse för hur moln blir till och vad moln består av (materia), samt molnets del i vattnets kretslopp.  
•VILKA: Vilka elever är det som ska delta? Ålder? Antal?
I de moment som undervisningen avser deltar sammanlagt 12 barn i åldrarna 4-5 år. Barnen vistas på fyra olika förskolor.
•HUR: Vilka arbetssätt och arbetsformer kan användas och hur kan de varieras? Hur kan man  inspirera?
Vi planerar INTERVJU- FLANOSAGA- EXPERIMENT- INTERVJU/UTVÄRDERING. I undervisningen använder pedagogerna sig av intervjuer för att få barnens förförståelse av vattnets kretslopp och moln. I aktiviteterna med barnen använder vi oss av en flanosaga, med tillhörande text, som bildligt visar vattnets kretslopp. Vi genomför experiment som påvisar vattnets kretslopp, avdunstning, kondensation och vattendroppar. Slutligen intervjuar vi barnen åter, med samma frågor som innan aktiviteterna, för att utvärdera om de fått en ny förståelse av fenomenet.

Långström, S & Viklund, U. (2006). Praktisk lärarkunskap. Lund: Studentlitteratur
Skolverket(2010) Läroplan för förskolan Lpfö98 rev.2010. Stockholm: Fritzes
Utrikesdepartementet (2006). Mänskliga rättigheter - konventionen om barnets rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar