fredag 1 april 2011

Teknik på min förskolan

Igår när vi var ute hela eftermiddagen så undersökte jag lite på vad vi har för teknik ute på vår gård. Vi har tagit ner våra gungor efter vintern, där fanns det några barn som lärde sig att ta fart för första gången, en del cyklade och kunde trampa/sparkade sig fram i år som inte kunde det i höstdags. Andra barn grävde och hällde sand i hinkar, vattenkannor och sandformar som vi sen fick smaka. Bollar hade vi också ute som vi sparkade högt upp i luften. Vi åt mellis ute, då fick barnen ta av sig vanten för att ha möjlighet att hälla upp mjölken eller vattnet i sitt glas och äta sin smörgås, sen skulle en del barn försöka ta på sig den igen efter mellis när man frös. Jag insåg att vi omger oss med teknik hela dagarna,  

Jag var inte medveten om att ”allt” egentligen var teknik innan jag läste det i boken Teknik i skolan av Ginner & Mattsson (96) på sidan 22 Teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process.

Bara denna lilla observation jag gjorde ute så såg jag massor av olika tekniker
  • Kraft (för att kunna ta fart på cykel, gunga och sparka boll)
  • Balans (behövs också för att cykla, gunga och sparka boll)
  • Tyngd överflyttning (gungorna)
Plus mycket mer.

Inom hus har vi material av teknik som jag inte hade tänkt på just som teknik. Lego hur vi bygger och konstruerar olika verk, pussel det är inte lät att ha den ”rätta knicken” för att få biten på plast där den passar, köra dockvagnen så att ingen är i vägen styra precisera. Hur kommer maten till oss, genom att först måste man laga maten och hur mycket teknik finns inte i ett kök, sen ska den köras med bil till oss och bilen i sig är full av teknik och hur har bilen tillverkas… allt har med teknik att göra.

Men är alla på förskolorna medvetna om detta. Jag är inte säker på det. Går man ut och frågar kanske man skulle få samma svar som jag ställde till mig själv innan jag läste boken av Ginner och Mattson. Teknik = datorer, kamera, skrivare, diktafoner. Lpfö 98 (rev) står det tydligt att vi ska jobba medvetet med naturkunskap och teknik göra barnen medvetna och intresserade.

Nu när jag är på Förskolan så tänker jag annorlunda jag ser teknik överallt kanske bara för att jag läser kursen just nu, (men det hoppas jag inte,) utan att jag har fått upp ögat för detta viktiga ”ämne”.

Yvonne Blomstrand den 1/4-11

1 kommentar:

  1. Hej
    Skulle du kunna skriva den exakta titteln på boken och även författaren. Jag tycker detta lät mycket intressant och vill hitta boken för att läsa lite mer men hitar den inte. // Förskolestudenten Maja

    SvaraRadera