torsdag 28 april 2011

Utvärdering av vårt grupparbete

I vårt grupparbete har vi behandlat vattnets kretslopp med fokus på fenomenet moln. Vi har skaffat oss kunskap om fenomenet från litteratur, föreläsningar, handledning på högskolan och via internet. På våra respektive förskolor har vi involverat barn och arbetskamrater i grupparbetet. Det har varit ett mycket lärorikt och roligt arbete.
Det vi tagit fasta på är vikten av en god lärmiljö. En god lärmiljö, som är inspirerande och meningsfull, är en förutsättning för barnens lärprocesser. Lärmiljön påverkade resultatet av vårt grupparbete. Vi kan i den avslutande intervjun med barnen se att de hade fått en ökad förståelse för vattnets kretslopp (naturkunskap). Det är resultatet av första intervjun, experiment och fakta (flanosaga) kring moln och vattnets kretslopp.
Hur samspelade de tre dimensionerna av lärande för barnen under aktiviteterna?
Den individuella dimensionen av lärandet blev tydligt då vi intervjuade barnen före och efter aktiviteterna. Det individuella lärandet samspelade med interpersonella dimensionen (kamrater, lärare) och med den institutionella dimensionen (miljön på förskolan). Den interpersonella dimensionen av lärande blev tydligt då barnen berättade, reflekterade och diskuterade innehållet med varandra och med oss lärare. Flera av barnen diskuterade även fenomenet hemma, med föräldrar. Den institutionella dimensionen av lärande var att vi lärare hade en tillåtande miljö. Vi hade en variation i undervisningsmomenten. Barnen gavs utrymme till att fråga, komma med tankar, forska, reflektera och dra slutsatser. I och med vårt grupparbete har vi blivit mer medvetna om natur och teknik inom förskolan, samt om vår yrkesroll.
Inlagt av grupp 2 a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar