torsdag 28 april 2011

Min redovisning av undervisningstillfället.

En möjlighet till förståelse för fenomenet Moln
Molns uppkomst och betydelse, dess färg och form väcker en viss nyfikenhet hos många så även barnen. De flesta barn vet att snö, regn och åska kommer från molnen. Svårare är att förstå hur vattnet kommer upp i molnet.
Enligt läroplanen för förskolan (Lpfö-98/10)
Ska förskolan sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och hur människor, natur och samhället påverkar varandra. Sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om kemiska processer och fysikaliska fenomen. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet.
För att få en uppfattning om barnens förförståelse om fenomenet moln, intervjuades tre barn i ålder 4-5 år Frågorna som ställdes var följande: Vad vet du om moln? Var kommer moln ifrån, vad tror du?  Varför tror du det finns moln?
Svaren sammanställdes i gruppen . Det framgick då att barns uppfattning om moln är ganska lika trots allt. De flesta visste att det har med väder att göra, snö och regn kommer från molnen och vatten behövs för blommorna ska växa. Däremot molnens innehåll samt vattnets kretslopp, vet barnen inte så mycket om. Vi ville då göra barnen mer uppmärksamma på vattnets kretslopp. Vi planerade då in olika undervisningstillfällen, vid första tillfället ställdes en skål med lite vatten i ett solbelyst fönster, barnen fick då också frågan, vad tror du händer med vattnet? Barnen svarade.
·         Det blir mer vatten
·         Vattnet är kvar
·         Det smälter
När vi så ställde vattnet i fönstret hörde jag en fundering från ett av barnen, tänk om det blir mindre?! På eftermiddagen tittade vi åter på tallriken, vattnet var borta! Jag frågande barnen, vad tror du vattnet tagit vägen? Det har nu också tillkommit fler barn som blivit nyfikna på vad vi experimenterade om. Förslagen som kom upp var,
·         Solen har smält det
·         Det har runnit av
·         Solen har druckit upp det
·         Solen har torkat bort det
·         Solen har tagit vattnet
·         Solen har sugit upp vattnet
·         Det har torkat ut
Några av de tillkommande barnen har fyllt sex år, deras funderingar var bland annat då de hade en helt annan förförståelse.
·         Vatten är osynligt och har åkt upp genom elementet
·         Det har blivit ånga
Jag föreslog då att vi kunde göra ett experiment till. Denna gång ställdes en skål i samma solbelysta fönster men nu med plast över, vi avvakta till nästa dag för att se vad som kunde ha hänt. Barnen såg då de små dropparna som samlats på plastens insida. Det var ändå svårt för barnen att förstå hur de små vattendropparna samlats och fastnat på plasten. Därför gjordes ytterligare experiment.  Vattnet kokades i en gryta och ett lock hölls över för att visa hur vattenmolekylerna förångades för att sedan fastna på lockets kalla insida. En petflaska med korken på, som skurits av en bit upp och vänts i flaskan igen (med flaskhalsen ner likt en tratt) användes också. I flaskan hälldes varmt vatten, i den del som vänts upp och ner (tratten) lades isbitar. När så den varma gasen stiger upp mot isen bildas det droppar.

Barnen tipsades även om att andas på ett fönster för att se vad som händer, de andades även på sin hand kände fukten på handen.
När jag så berättade En flanosaga om vattenmolekylen ”Vera” en enkel förklaring på vattnets kretslopp, som vi i gruppen gemensamt diktat ihop. Nu kände jag att all föll på plats, barnen kunde lättare förstå hur vattnet kommer upp i molnet och faller ner i form av regn. Efteråt har barnen velat höra sagan, om och om igen samt att barnen har berättat för varandra flera gånger, de har också berättat för de barn som inte hört den av mig. Under dagen lär vi oss också vatten visan.  Jag har som framtidsplan att dikta ihop en sång om vattenmolekylen Vera.
Vad är det som regnar på våra paraplyn? Vad är det som kommer ner från skyn? Jo vatten, vatten bara vanligt vatten. Dripp, dropp, dripp, dropp. Vad är det i molnen upp i det blå? Vad är det som båtar flyter på? Jo vatten, vatten bara vanligt vatten. Dripp, dropp…..
Efteråt vid matbordet tittar så ett av barnen på kannan med vatten som står på bordet. Hon frågar om det finns sådana där ”mokelyler” där i också? Jag berättar då att vattenmolekylen Vera även finns i det vatten vi dricker, samma vatten som dinosaurierna drack! Allt vatten går runt i ett evigt kretslopp som i sagan.
Efter ett par dagar kommer så en förälder och berättar hur ett av barnen andats på rutan hemma och pratat om vattenmolekyler. Ytterligare en förälder kommer in på förskolan och frågar vem det är som pratar om vattenmolekyler!? Föräldern var mycket imponerad över barnet som berättat om att vattenmolekylerna finns överallt och hur de åker upp i molnet.
Jag är nöjd över mina undervisningstillfällen. I min undervisning använder jag olika variationer för att ge barnen fler möjligheter att förstå fenomenet moln. Barnen skrattade och diskuterar med varandra, ställde frågor, prövade och kände. De fick använda alla sina sinnen. En idé kan vara att spela en teater för kompisar om vattnets kretslopp.
Anna-Karin Hofmeijer
Här är vår saga om vattenmolekylen Vera
 Sagan om vattenmolekylen Vera

Vatten molekylen Vera ligger i vattnet och flyter.
 Solen lyser det är varmt och skönt. Plötsligt blir det för varmt och då sa Vera ” Nä nu dunstar jag”! 
När Vera blir varm känner hon sig lätt och osynlig, då svävar hon upp långt upp i luften med hjälp av vinden.
 Där uppe är det kallt, Vera fryser . Nu hittar hon flera av sina kompisar som också fryser. Kom så kramas vi sa Vera. (vattendroppe)
Fler av Veras kompisar samlas i luften, alla fryser och vill kramas. (flera vattendroppar)
Dom blir till ett stort moln.
Det är så kallt i molnet att ingen vill röra på sig, alla ligger stilla. Nu är molekylerna så många, molnet blir tungt så vinden orkar inte hålla alla molekylerna kvar i molnet.  
Sakta faller Vera och hennes kompisar ner mot marken, som regndroppar. (flytta upp molnet)
Vera faller ner i vattnet igen. Några andra vattendroppar ramlar ner någon annan stans på jorden.  När Vera legat i vattnet och blivit varm svävar hon upp i luften igen, träffar nya vänner och faller kanske ner någon annan stans. Detta fortsätter om och om igen i ett evigt kretslopp.

Bilder till sagan
·         En sjö
·         Sol
·          Land
·         Osynlig vattenmolekyl, Vera och flera av hennes vänner.
·         Vattendroppar
·         Moln

4 kommentarer:

  1. Hej på dig! Jaa tänk att vi och dinosaurierna har druckit och dricker samma vatten, vilken uppgift vi har att få barnen att förstå detta och lite till men till vår hjälp kan vi använda olika hjälpmedel. Tack för sagan! /Liselott gr.1 b

    SvaraRadera
  2. Tack för ett bra tips med sagan!

    SvaraRadera
  3. Härlig saga ni gjort, tänk att de kan bli så smidigt att prata om det abstrakta och att barnen får ett första inblick i naturvetenskapliga begrepp.

    SvaraRadera
  4. Lycka till med Vera-sången och spridningen av er saga, som verkligen ger barnen möjlighet att förstå ett ganska abstrakt skeende.
    Jag håller med dig om att du kan känna dig nöjd med genomförandet och ditt uppdrag som inspiratör för lärandet.Kul att föräldrarna blivit uppmärksammade på barnens lärande på förskolan.

    SvaraRadera