lördag 5 mars 2011

Seminariet 2011-03-03
Idag har vi diskuterat artikeln; Om att bli dokumenterad – etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation av Anne-Li Lindgren och Anna Sparrman som publicerades i Pedagogisk forskning i Sverige 2003 årgång 8 nr: 1-2 sid 58-69.
Vi anser att ämnet är väldigt viktigt att diskutera. Det kan vara en bortglömd aspekt, där ”rätten” att dokumentera barnen i verksamheten blir ett för-givet-tagande och ett maktförhållande mellan barn och pedagoger. Artikeln känns dock lite ”gammal” för oss, då vi menar att ämnet diskuterats ute på våra förskolor på grund av publiceringslagen och massmedias problematisering av integriteten i det IKT- samhälle vi idag lever i.
Ute på våra förskolor har diskussioner förts om:
·        Att trots att de flesta barn visar glädje då de synliggörs på bilder och dylikt på förskolan så är det viktigt att göra barnen delaktiga i sin dokumentation genom att fråga dem om de bilder och kommentarer man tänker sätta upp är okej. Vi ska respektera barnens tankar och inte göra oss lustiga över dem! Det är viktigt att bli medvetna om, uppmärksamma på och respektera de barn som inte upplever dokumentation som något positivt.

·        Vad visar bilderna, behöver ansiktet alltid synas, framställs barnet/ barnen till sin fördel? Ex. Alla kanske inte tycker att det är charmigt att visas upp smutsig eller med en konstig min, föräldrar kan ta illa upp och hur ser föräldrar och barn med en annan kultur på vår dokumentation?

·        Syftet med dokumentationen – Synliggöra läroprocesser för barnen, oss och föräldrar. Vad ska dokumentationen innehålla respektive placeras i förhållande till vem som ska se den?

·        Portfoliepärmen - Får alla barn lika mycket dokumentation.  Hur gör vi om inte alla kollegor kan hantera dokumentationsverktygen, med reaktioner från föräldrar som undrar om olikheter?  Det är viktigt att förklara syftet med dokumentationen för föräldrar. Förklara olikheter som följer till följd av; hur länge barnen vistas eller vistats på förskolan, deras olika personligheter och intressen.

·        Facebook. Hur hanterar jag som personal mitt deltagande där? Föräldrar har informerats om hur de får lov att använda de bilder de tagit vid Luciahögtid, vårfester och liknande.

1 kommentar:

  1. Ni ställer en fråga om ansiktet alltid skall vara med och det beror på vad syftet är. Är det lärande process som visas kanske det räcker med händerna som gör något. Kanske en bild snett bakifrån kan fungera om det bara syns det är som är viktigt. Jag håller helt med er om att det är viktigt att förklara syftet med dokumentationen.Klokt att ni också reflekterar över face-book och vad man väljer att visa där. Detta nätverk är ju privat, men ändå inte helt privat, eftersom man inte vet vem som känner vem.

    SvaraRadera