torsdag 20 januari 2011

Seminarium 13/1, Hellden, G mfl. (2010) Grupp 2`s frågeställningar utifrån boken:
-          Hur djup kunskap inom NO bör vi pedagoger ha i vårt arbete med barnen i förskolan?
Vi anser att vi behöver ha grundläggande kunskap och kunna vissa naturvetenskapliga begrepp.  Vi jämför det med matematikens utveckling i förskolan angående begrepp och problemlösning. Att kunna hjälpa barnen att sätta ord på de fenomen som de kommer i kontakt med, men inte överkurs, och inspirera dem till fortsatt intresse att utforska.
-          Ser vi naturvetenskap som något STORT-AVANCERAT-KRÅNGLIGT?
Det är viktigt att ha förståelse för ämnet och begrepp. Är vi för dåliga på att uppmärksamma vad lärande i naturkunskap inom förskola innebär? Att det är naturkunskap som finns runt oss i vardagen.
Inte alla kollegor ute på arbetsplatserna har klart för sig vad naturvetenskap i förskola står för. De tror att det är som ett stort ämne inom skolan. Trots att läroplanen nämner att förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för naturens kretslopp och naturvetenskapliga fenomen har inte alla pedagoger detta klart för sig.
-          Hur kan vi göra de allra yngsta barnen (1-3åringarna) medvetna om att det är naturvetenskap som vi sysslar med?
Begrepp kan vara svårt men vi kan uppmärksamma dem på vad det är som händer genom att föra dialog med dem, t.ex om ett barn halkar på isen säger vi kanske ”isen är hal” istället för att bara tyst hjälpa barnet upp. Då ger vi barnen begrepp.
- Barn utforskar ständigt sin omvärld, men vad barnet upptäcker är beroende av situationen och de människor de har omkring sig. /citat s. 33). Vad behöver vi för att hjälpa barnen att upptäcka och sätta ord på naturvetenskapen? Kunskap i ämnet, mål och syfte med verksamheten, lyhördhet, fånga situationer i vardagen, göra barnen medvetna om lärandeobjektet, variationsteori kring fenomenen, material, tid, personaltäthet.
- Var i din verksamhet på förskolan kan barnet komma i kontakt med naturvetenskapliga begrepp? Vi ser att barnen kan komma i kontakt med naturvetenskapliga begrepp överallt.
- Vilka naturvetenskapliga begrepp behöver ni fördjupa er i? Fyra huvudbegrepp; ENERGI- MATERIA- LIV- TEKNIK
- Jämför metaforer och modelltänkande från Hellden,  med det antropomorfistiska sättet att uttrycka sig hämtat från Thulin. Fördelar/nackdelar? Helldèns metaforer och modelltänkande är naturvetenskapligt. Det är bildligt och byggda modeller som förklaring av fenomen. (T.ex med flirtkulor.) Kan, tror vi, vara svårt för små barn att förstå. Vi hänvisar dock till bra fakta program för barn, t.ex. Eva Funcks- Evas funkarprogram där hon på ett roligt och enkelt sätt förklarar olika fenomen.
Thulin – Antropomorfistiskt tänkande i förklaring av naturvetenskapliga fenomen. Ger ting liv, känslor, empati. Ska, anser vi, användas på ett bra sätt. Det passar inte alltid som förklaring, man kan komma för långt ifrån ämnet.
Anneli Andersson, Yvonne Blomstrand, Anna-Karin Hofmeijer, Gunilla Gahm, Ann-Sofie Karlsson, Eva Lind, Marie Törn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar